Wat zijn voor jullie de meest stressvolle momenten van de dag? Voor mij zijn dat de ochtend waarin de kinderen op tijd aangekleed moeten zijn, ik ze een goed ontbijt wil voorzetten en ondertussen er vanalles en nog wat ingepakt moet worden. En het leuke aan kinderen, ze hebben totaal geen haast. Als je ze opdraagt om kleding aan te gaan doen, dan gaan ze dat wel doen (hoop je), maar ondertussen moet er ook nog even gespeeld worden met dat ene Lego poppetje wat ze op dat moment tegenkomen. Het aansporen om tempo te gaan maken werkt vaak averechts. Vervolgens kom je gestresst op school aan en ga je enorm gehaast naar je werk. Op je werk heb je dan het gevoel dat je even bij kan komen van de ochtendspits bij jou thuis. Herkenbaar?

En dan de avond. Ik heb zelf in mijn hoofd dat ze op een bepaalde tijd op bed moeten liggen. Voor die tijd zijn er soms de hobby’s en dan moet er nog eten gemaakt worden, de kinderen in bad, verhaaltje of kroelen en dan naar bed. En dan hopen dat ze gaan slapen. Want meestal is er wel een hele goede reden waarom ze toch nog even naar beneden komen. “Ik heb echt dorst mama, echt waar”. Of toch nog een kus en een knuffel. Eer dat je zelf een moment rust hebt, heb je het gevoel dat je bijna weer naar bed moet.

Een paar tips die kunnen helpen om de stressmomenten door te komen:

  • Begin op tijd. Sta dus op tijd op en als je voor jezelf een bepaald schema in je hoofd hebt zorg dat het realistisch is, anders loop je de hele dag achter de feiten aan en dat geeft je dan weer stress. Een kwartier eerder opstaan, een kwartier eerder spullen gaan pakken voor de hobby’s, of een kwartier eerder aan het eten beginnen kan al heel veel helpen en wat meer een gevoel van lucht geven en het gevoel dat je grip hebt op je eigen dag.
  • Laat het los dat alles perfect moet gaan. Makkelijker gezegd dan gedaan. We willen eigenlijk geen huilende kinderen. Het huis moet netjes en opgeruimd zijn. Je wordt ongemakkelijk en gestresst omdat het niet gaat zoals je je had voorgesteld of zoals je denkt dat het moet zijn. Maar het is heel normaal als je kinderen huilen, niet luisteren, je eten niet lekker vinden en ook als je huis er een keer niet spic en span uitziet.
    Accepteer dat het anders loopt en laat je perfectionisme even voor wat het is. Perfectionisme vreet energie.
  • Kom uit de weerstand. Als je zelf in de weerstand schiet omdat het niet gaat zoal je wil, zal je zien dat je omgeving daar ook zo op reageert. Je geeft een snauw naar je kinderen of partner omdat je wil dat iedereen opschiet. Je zal zien dat je geen vriendelijke reactie terug krijgt. Probeer het eens op een andere manier, met een grapje of maak er een wedstrijdje van wie als eerste aangekleed is. Dat zorgt voor een andere dynamiek en wellicht zelfs voor een glimlach. Dat zou mooi zijn toch?
  • Plan rustmomenten in gedurende de dag voor jezelf om op te laden. We zijn gewend om de hele dag door te gaan en uiteindelijk op de bank neer te ploffen s’avonds laat. Als je voldoende rust pakt, dan kan je de stressvolle momenten ook beter aan. Voor de een werkt een langere pauze tussendoor en voor de ander kan het een rondje naar het koffie apparaat zijn. Wat voor jou werkt is goed, maar zorg wel dat je je rustmomenten neemt. Als je niet oplaadt zorgt dat voor moeheid en raak je uiteindelijk uitgeput.
  • Wees aardig voor jezelf. Ik vond dit altijd een beetje een ingewikkelde. Wat is dat dan aardig zijn voor jezelf? Moet ik nu voor de spiegel gaan staan en tegen mijzelf zeggen dat ik fantastisch ben? Nee dat hoeft niet, maar als jouw beste vriend of vriendin vertelt dat bij hem of haar iets totaal mis is gegaan, hoe reageer je daar dan op? Zeg je dan; wat stom van je, of geef je een knuffel en zeg je dat het goed is dat hij of zij het geprobeerd heeft? Dat kan je ook bij jezelf doen. Trots zijn op de stappen die je zet. En ben je al waar je wilt zijn? Nee, maar elke dag word je een beetje beter en leer je weer bij.